The Atomic Energy Education Society (AEES) was setup to provide quality education to the children of the employees of the Department of Atomic Energy and its constituent units. From a modest beginning in the year 1969 with one school in Anushaktinagar, Mumbai, the AEES has grown steadily, and presently administers 30 schools and junior colleges at 16 locations all over the country. It has grown into a dynamic organization managed by 1781 staff members, of which about 1547 are teachers, entrusted with the responsibility of nurturing 27889 students.

परमाणु ऊर्जा विभाग और इसकी घटक इकाइयों के कर्मचारियों के बच्चों को गुणवत्तापूर्ण शिक्षा प्रदान करने के लिए परमाणु ऊर्जा शिक्षा सोसायटी (AEES) की स्थापना की गई थी। 1969 में अणुशक्तिनगर, मुंबई में एक स्कूल के साथ एक मामूली शुरुआत से, एईईएस तेजी से बढ़ा है, और वर्तमान में पूरे देश में 16 स्थानों पर 30 स्कूलों और जूनियर कॉलेजों का संचालन करता है। यह 1781 स्टाफ सदस्यों द्वारा प्रबंधित एक गतिशील संगठन के रूप में विकसित हुआ है, जिसमें से लगभग 1547 शिक्षक हैं, जिन्हें 27889 छात्रों के पोषण की जिम्मेदारी सौंपी गई है।

The primary objective of education is founded on one of the basic principles of Indian philosophy, as stated in the "EshavasyaUpanishad"

शिक्षा का प्राथमिक उद्देश्य भारतीय दर्शन के मूल सिद्धांतों में से एक पर स्थापित है, जैसा कि "ईशवास्य उपनिषद" में कहा गया है।

A part of this Sanskrit verse:/इस संस्कृत श्लोक का एक अंश:

"Let education help us see truth and virtue" is inscribed on the emblem of the AEES to become the guiding principle of our institution

शिक्षा हमें सत्य और सद्गुण देखने में मदद करें" हमारी संस्था का मार्गदर्शक सिद्धांत बनने के लिए AEES के प्रतीक पर अंकित है

The watchword of the AEES is excellence - a quality that has become all pervasive and central to each of its activities and strategies, both academic and managerial.

परमाणु ऊर्जा शिक्षा संस्था का आदर्श वाक्य उत्कृष्टता है - एक ऐसा गुण जो अकादमिक और प्रबंधकीय दोनों तरह की गतिविधियों और रणनीतियों में से प्रत्येक के लिए व्यापक और केंद्रीय बन गया है।

Vast changes were brought about in the system of education not only to make it more responsive to the needs of the children of today but also realize the institution's dream of providing holistic schooling.

शिक्षा प्रणाली में न केवल आज के बच्चों की जरूरतों के प्रति अधिक प्रतिक्रियाशील बनाने के लिए बल्कि समग्र स्कूली शिक्षा प्रदान करने के संस्थान के सपने को साकार करने के लिए व्यापक परिवर्तन लाए गए।

The AEES has the unique distinction of having developed its own textbooks that are sympathetic to the mixed abilities of its heterogeneous student community. A team of teachers has successfully launched mathematics textbooks for Classes I to V, English textbooks for Classes I- IV, textbooks to teach environmental science to Classes I and II and a Hindi Pravesika for the Prep. Class. The English Reader for Class V, the Hindi textbook for Class I and textbooks on environmental science for Classes III and IV and textbooks for computer science for classes IV to X are currently under preparation.

परमाणु ऊर्जा शिक्षा संस्था को अपनी स्वयं की पाठ्यपुस्तकों को विकसित करने का अनूठा गौरव प्राप्त है जो इसके विषम छात्र समुदाय की मिश्रित क्षमताओं के प्रति सहानुभूति रखते हैं। शिक्षकों की एक टीम ने कक्षा I से V के लिए गणित की पाठ्यपुस्तकें, कक्षा I-IV के लिए अंग्रेजी की पाठ्यपुस्तकें, कक्षा I और II को पर्यावरण विज्ञान पढ़ाने के लिए पाठ्यपुस्तकें और तैयारी के लिए एक हिंदी प्रवेशिका को सफलतापूर्वक लॉन्च किया है। कक्षा। कक्षा V के लिए अंग्रेजी पाठक, कक्षा I के लिए हिंदी पाठ्यपुस्तक और कक्षा III और IV के लिए पर्यावरण विज्ञान पर पाठ्यपुस्तकें और कक्षा IV से X के लिए कंप्यूटर विज्ञान की पाठ्यपुस्तकें वर्तमान में तैयार की जा रही हैं।